Nowe technologie dostarczają nam nowych sposobów wyszukiwania informacji. W ciągu ostatnich miesięcy popularność zdobywają:
– Google AI Overviews (dawniej SGE, w Polsce od końca marca 2025) oraz Google AI Mode (nowa funkcja wyszukiwarki Google, jeszcze niedostępna w Polsce)
– chatboty (LLM-y) takie jak: ChatGPT, Google Gemini, Perplexity, Deepseek i inne.
Poniżej krótko wyjaśnię czym są AI overviews oraz AI mode:
– AI overviews => są to skrócone odpowiedzi na zapytania prezentowane w wynikach wyszukiwania. Są widoczne w Polsce od końca marca 2025. Przykład wyników z tym rozwiązaniem
opracowanie: własne
– AI mode => to nowy tryb wyszukiwarki Google który pozwala wyszukiwać informacji w sposób wizualnie podobny do ChatGPT . Tryb ten nie jest włączany domyślnie, należy go aktywować z poziomu wyników wyszukiwania
opracowanie: własne
Przykład jak wyglądają odpowiedzi w AI mode. Aktualnie ten tryb jest publicznie dostępny tylko w USA i Indiach.
opracowanie: własne
Wiemy już, że obecność AI overviews przekłada się na niższy CTR (mniej osób klika) do wyników organicznych w Google
Źródło: seerinteractive.com
Przekłada się to na wyniki raportowane np. przez Google Search Console
Źrodło: Google Search Console ; Opracowanie własne
Ta sytuacja dotyczy każdej strony która jest widoczna w Google – nikt nie jest tutaj uprzywilejowany.
Wdrożenie tych dwóch nowych rozwiązań próbuje narzucić użytkownikom Google zmianę sposobu wyszukiwania informacji w internecie. Algorytmy dostarczają syntetycznej odpowiedzi stworzonej w oparciu o informacje znalezione na dziesiątkach stron widocznych w internecie. Zdarza się że te informacje są nieprawidłowe/błędne (są tzw. halucynacją) dlatego spora część użytkowników Google nadal przegląda strony internetowe widoczne w wynikach –
Źródło: searchengineland.com
Wiemy że strony które mają wysokie pozycje w wynikach organicznych są chętniej cytowane/wykorzystywane przez AI overviews oraz AI mode. Dzięki temu łatwiej jest zdobywać kliknięcia z tych nowych funkcji Google.
Jak chodzi o chatboty (LLM-y) – niezmiennie uważam że rynek wyszukiwania informacji będzie się jeszcze zmieniał i ewoluował. Natomiast na ten moment udział chociażby CHATGPT w wyszukiwaniu informacji jest relatywnie mały. Oczekujemy jego wzrostu, ale też tego, że rynek zostanie mocno podzielony (co nie sprzyja nowym podmiotom na rynku w jego zagarnianiu).
Najnowsze wyniki badań na temat popularności wyszukiwarek/chatbotów został opublikowany w czerwcu 2025 roku. Kluczowe wnioski, które z nich płyną:
– ruch który generują chatboty dynamicznie rośnie
– ruch z chatbotów to zaledwie 2,96% ruchu generowanego przez tradycyjne wyszukiwarki
– łączny rynek ruchu generowanego przez wyszukiwarki jest 34x większy niż rynek ruchu chatbotów
Infografika prezentująca wyniki badań z czerwca 2025:
Źródło: searchengineland.com
Z innych badań dowiadujemy się również że:
– Udział ChatGPT w rynku wyszukiwania jest na poziomie mniejszym niż 1%
Źródło: sparktoro.com
– Liczba wyszukiwań obsługiwanych dziennie przez Google jest 373x większa od liczby dziennych wyszukiwań w ChatGPT =>
Źródło: sparktoro.com
Od lutego 2025 chatgpt.com z funkcją wyszukiwarki internetowej stał się dostępny dla wszystkich niezalogowanych użytkowników (źródło). Jednak sam proces “dzielenia rynku” będzie trwał XX miesięcy. Przeszkadzać będzie w tym fakt, że będzie więcej innych dobrych narzędzi + konkurencyjne rozwiązania od Google (AI overviews + AI mode).
Z drugiej strony obserwujemy rosnące zainteresowanie różnymi chatbotami w Polsce
Źródło: Google Trends, opracowanie własne
W naszej opinii jest to dopiero bardzo wczesny początek drogi, zanim korzystanie z nich w celu wyszukiwania informacji stanie się nawykiem, takim jakim jest obecnie korzystanie z wyszukiwarki Google.
Technologia idzie do przodu (ale nie tak szybko, jak myśleliśmy jeszcze kilka miesięcy temu). Jednak najdłużej potrwa zmiana nawyków ludzi / przyzwyczajeń oraz sposobów wyszukiwania informacji. Zmiana nawyków (myśląc kategorią populacji) to powolny proces. W praktyce będzie trwał latami. Efekt nowości CHATGPT już za nami oraz jest dużo case studies, jak można go używać oraz że nie jest do wszystkiego.
W Polsce liderem wśród wyszukiwarek, nieprzerwanie od wielu lat, jest Google
Źródło: gs.statcounter.com
Na ten moment w tego typu rankingach nie są brane pod uwagę wyszukiwarki oparte o AI.