Nowe technologie wyszukiwania informacji

//Nowe technologie wyszukiwania informacji

Nowe technologie dostarczają nam nowych sposobów wyszukiwania informacji. W ciągu ostatnich miesięcy popularność zdobywają:
– Google AI Overviews (dawniej SGE, w Polsce od końca marca 2025) oraz Google AI Mode (nowa funkcja wyszukiwarki Google, jeszcze niedostępna w Polsce)
– chatboty (LLM-y) takie jak: ChatGPT, Google Gemini, Perplexity, Deepseek i inne.


Poniżej krótko wyjaśnię czym są AI overviews oraz AI mode:
– AI overviews => są to skrócone odpowiedzi na zapytania prezentowane w wynikach wyszukiwania. Są widoczne w Polsce od końca marca 2025. Przykład wyników z tym rozwiązaniem

opracowanie: własne


– AI mode => to nowy tryb wyszukiwarki Google który pozwala wyszukiwać informacji w sposób wizualnie podobny do ChatGPT . Tryb ten nie jest włączany domyślnie, należy go aktywować z poziomu wyników wyszukiwania

opracowanie: własne

Przykład jak wyglądają odpowiedzi w AI mode. Aktualnie ten tryb jest publicznie dostępny tylko w USA i Indiach.

opracowanie: własne

Wiemy już, że obecność AI overviews przekłada się na niższy CTR (mniej osób klika) do wyników organicznych w Google 

Źródło: seerinteractive.com

Przekłada się to na wyniki raportowane np. przez Google Search Console

Źrodło: Google Search Console ; Opracowanie własne

Ta sytuacja dotyczy każdej strony która jest widoczna w Google – nikt nie jest tutaj uprzywilejowany.


Wdrożenie tych dwóch nowych rozwiązań próbuje narzucić użytkownikom Google zmianę sposobu wyszukiwania informacji w internecie. Algorytmy dostarczają syntetycznej odpowiedzi stworzonej w oparciu o informacje znalezione na dziesiątkach stron widocznych w internecie. Zdarza się że te informacje są nieprawidłowe/błędne (są tzw. halucynacją) dlatego spora część użytkowników Google nadal przegląda strony internetowe widoczne w wynikach – 

Źródło: searchengineland.com

Wiemy że strony które mają wysokie pozycje w wynikach organicznych są chętniej cytowane/wykorzystywane przez AI overviews oraz AI mode. Dzięki temu łatwiej jest zdobywać kliknięcia z tych nowych funkcji Google.

Jak chodzi o chatboty (LLM-y) – niezmiennie uważam że rynek wyszukiwania informacji będzie się jeszcze zmieniał i ewoluował. Natomiast na ten moment udział chociażby CHATGPT w wyszukiwaniu informacji jest relatywnie mały. Oczekujemy jego wzrostu, ale też tego, że rynek zostanie mocno podzielony (co nie sprzyja nowym podmiotom na rynku w jego zagarnianiu).

Najnowsze wyniki badań na temat popularności wyszukiwarek/chatbotów został opublikowany w czerwcu 2025 roku. Kluczowe wnioski, które z nich płyną:
– ruch który generują chatboty dynamicznie rośnie
– ruch z chatbotów to zaledwie 2,96% ruchu generowanego przez tradycyjne wyszukiwarki
– łączny rynek ruchu generowanego przez wyszukiwarki jest 34x większy niż rynek ruchu chatbotów


Infografika prezentująca wyniki badań z czerwca 2025:

Źródło: searchengineland.com

Z innych badań dowiadujemy się również że:
– Udział ChatGPT w rynku wyszukiwania jest na poziomie mniejszym niż 1%

Źródło: sparktoro.com

– Liczba wyszukiwań obsługiwanych dziennie przez Google jest 373x większa od liczby dziennych wyszukiwań w ChatGPT =>

Źródło: sparktoro.com


Od lutego 2025 chatgpt.com z funkcją wyszukiwarki internetowej stał się dostępny dla wszystkich niezalogowanych użytkowników (źródło). Jednak sam proces “dzielenia rynku” będzie trwał XX miesięcy. Przeszkadzać będzie w tym fakt, że będzie więcej innych dobrych narzędzi + konkurencyjne rozwiązania od Google (AI overviews + AI mode).


Z drugiej strony obserwujemy rosnące zainteresowanie różnymi chatbotami w Polsce

Źródło: Google Trends, opracowanie własne

W naszej opinii jest to dopiero bardzo wczesny początek drogi, zanim korzystanie z nich w celu wyszukiwania informacji stanie się nawykiem, takim jakim jest obecnie korzystanie z wyszukiwarki Google.

Technologia idzie do przodu (ale nie tak szybko, jak myśleliśmy jeszcze kilka miesięcy temu). Jednak najdłużej potrwa zmiana nawyków ludzi / przyzwyczajeń oraz sposobów wyszukiwania informacji. Zmiana nawyków (myśląc kategorią populacji) to powolny proces. W praktyce będzie trwał latami. Efekt nowości CHATGPT już za nami oraz jest dużo case studies, jak można go używać oraz że nie jest do wszystkiego.


W Polsce liderem wśród wyszukiwarek, nieprzerwanie od wielu lat, jest Google

Źródło: gs.statcounter.com

Na ten moment w tego typu rankingach nie są brane pod uwagę wyszukiwarki oparte o AI.

Naszym głównym priorytetem w działaniach SEO bez zmian pozostają działania pod Google. Nie przymykamy jednak oka na inne chatboty ponieważ ich udział , choć powoli , będzie rosnąć w perspektywie kolejnych lat.

By |2025-07-28T08:01:20+00:00Lipiec 24th, 2025|Blog|0 Comments